Hallo bezoeker

Welkom op mijn frog-blog.









Pagina's

woensdag 19 mei 2010

Sociale netwerken - Ding 19



Volgens mij zijn we al aardig sociaal bezig geweest, b.v. de Kennemeraard-ning. Binnenkort moet er toch eens over gedacht worden of deze blijft bestaan of overgaat naar een forum op intranet.
Al snuffelend op de Ning van
Bibliotheek 2.0 las ik het volgende:  
Citaat van 29 april:
Vandaag hebben we ( = Bibliotheek.nl) van TNO het eindrapport van haar onderzoek naar ebooks ontvangen. Wij hebben TNO opdracht gegeven om de markt te verkennen en voorstellen te doen over hoe bibliotheken eBooks kunnen aanbieden aan de leden.
http://bibliotheek20.ning.com/forum/topic/show?id=694094%3ATopic%3A125866
Bij Hyves had ik al een account aangemaakt, omdat ik daar in één maand meer foto's kon uploaden dan bij Flickr. Ik vond het leuk om via-via allerlei bekenden tegen te komen Maar zelf contact/vrienden zoeken en mijn persoonlijke dingen erop zetten, daar heb ik geen zin in.
Volgens mij moet je op LinkedIn te vinden zijn, om jezelf te profileren, b.v. als je van plan bent carrière te maken. Daar zul je me niet (meer) vinden.
Zoals ik al bij ding 18 vermoedde, ik heb toch een Dizzie-account aangemaakt, niet om boeken in te voeren, maar om de informatie.
Zo surfend kom je tot de ontdekking dat ieder netwerk zo zijn eigen "gasten" en geïnteresseerden heeft.
Voor de bibliotheek en haar klanten is een social network zeker een optie. 
O.a. voor het klantenpanel - net als de biebkids hun hyves.  Ook voor een leeskring, of klanten die hun ervaringen willen delen met ons en andere biebgebruikers is het een prima instrument.Ik begreep van enkele vorige 23-dingers dat Facebook voor volwassenen een betere optie is. Laten we niet te lang wachten en de boot missen.
De laatste weken komen er berichten dat b.v. Google (Facebook) het niet zo nauw neemt met de pricay van de gebruikers, zelfs medewerkers willen er van af, maar hoe doe je dat?

3 opmerkingen:

  1. je kent toch wel de leadtheme van Mash (jaaaa zo oud ben ik inmiddels ook al ;-) "Cause suicide is painless". Bij dit komen we een eind in de buurt. Al moet ik zeggen dat ik vorig 'ontvriend' ben, vriendenmoord zou je kunnen zeggen ;-) Ik vond het niet zozeer pijnlijk als vooral tragisch (daar zit een verhaal achter wat ik niet op een website wil zetten)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Facebook (dat nou eens niet van Google is) is naarstig op zoek naar inkomsten. Ze bedenken manieren om de gegevens die jij en ik plaatsen te gelden te maken. En dat wringt. Nou zijn de begrippen "vrienden" en "privacy" wel op een hellend vlak gekomen door de komst van internet en web 2.0 in het bijzonder. Iedereen deelt zich suf en geeft de meest intieme gegevens van zichzelf bloot. Het is vrij simpel om een goed beeld te krijgen van iemand. door wat hij van zichzelf op internet prijsgeeft. Vergelijk dat eens met je leven 1.0 en wat je allemaal voor anderen vrij geeft. Je moet eens zien hoe mensen reageren als een wildvreemde vraagt of ie de foto's van de kinderen mag zien. En daar ligt wel een issue waar wij als bibliotheek iets mee kunnen. Internetveiligheid is een belangrijk onderdeel van Mediawijsheid.
    Dit is een aardig artikel over Facebook en privacy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de button afmelden moet je vast op zoek naar de allerkleinste lettertjes of eerst even googlen naar de oplossing, dat gaat vast altijd minder makkelijk als het aanmelden!

    BeantwoordenVerwijderen