Hallo bezoeker

Welkom op mijn frog-blog.









Pagina's

woensdag 26 mei 2010

Bibliotheek 2.0 - Ding 22

Bij het lezen van de artikelen vind ik dat het manifest van Kees Hamann  een mooie start zou kunnen zijn voor een interne discussie, want ondanks dat we zeggen vooruit te willen, houden we graag vast aan hetgeen we al hebben (maar, je moet natuurlijk niet alle traditionele dingen overboord gooien, niet alle energie steken om nieuwe klanten binnen te halen en vergeten de "oude" klantenkring te behouden).
De 2 Bibliotheek.nl-filmpjes met demo's van de toekomstige digitale bibliotheek geven een goed beeld hoe de verschillende 2.0- toepassingen te integreren zijn: favoriete leeslijstjes op je hyves plaatsen, meteen naar de biebsite, reserveren-verlengen, googlemaps aan adressen en openingstijden koppelen enz. Maar ik vind dat het vooral samen als één landelijke organisatie gedaan doen worden om zo het merk "bibliotheek" beter op de kaart te zetten, die weg is gelukkig al ingeslagen.
Bibliotheek 2.0 moet zowel intern als extern.
Voor de interne communicatie binnen onze basisbibliotheek zijn nu genoeg mogelijkheden geboden: google docs, wiki's. Bij de website, affiches, posters en andere papieren uitingen kunnen YouTube, Flickr, Fotoaanpassen gebruikt worden.
Extern: http://ibi.bibliotheek.nl/ is al een vraagbaak waar behalve bibliothecarissen ook lezers vragen kunnen beantwoorden. Wordt een soortgelijke vorm de opvolger van Al@din ? Ook onze catalogus moet tweerichtingsverkeer worden.
In welke vorm het gegoten moet worden, weet ik niet precies, maar we moeten de klanten mee laten doen, met hun boek-, dvd- en cd-besprekingen, aanschafverzoeken, vragen en opmerkingen. Op den duur zullen er minder mensen in ons fysieke gebouw komen, dus moeten ze in de virtuele bieb van harte welkom zijn. Op het web moeten we heel gemakkelijk te vinden zijn en vooral iets te bieden hebben. Klanten moeten kunnen halen én brengen

1 opmerking: